tisdag 26 juni 2018

Auskultationer med efterföljande samtal



Auskultationerna ägde rum redan ht 16, men för att skapa någon sorts kronologisk ordning på bloggen lägger jag upp följande här nu:
Inom ramen för kursen ingår att ha ett auskultationstillfälle med efterföljande djupa samtal. Då vi var tre stycken från MND som gick denna kurs tillsammans fördelade vi hur vi auskulterade hos varandra. För min del innebar det att Marica auskulterade hos mig och jag auskulterade hos Monica. Jag kommer här nedan att belysa båda då jag ser dem båda som lärtillällen. Det som var extra intressant var att vi alla tre undervisade inom samma kurs UM36UU (UM36UU är en 30 hp kurs inom ULV projektet. ULV studenterna har en lärarexamen från sitt hemland och läser ett antal kurser för att få behörighet för att undervisa här i Sverige). Vi kom fram tillsammans till att det vore bra att ha den som utgångspunkt för våra aktionsforskningsprojekt då vi alla har en gemensam plattform att stå på.

Inför auskultationen av mig har jag bett min kollega Marica att observera hur tydlig jag är i min kommunikation under det problemlösningsseminarium som jag har med studenterna inom kursen UM36UU. Det är svårt att titta på allt, så efter diskussion kom vi fram till att det just handlade om kommunikationen. Hur jag talade, hur jag förklarar begrepp, hur jag ställer frågor, hur jag använder mig av tystnad för att låta studenterna hinna formulera sig själva och så vidare.

Det Marica tog upp vid det efterföljande djupa samtalet var att jag var väldigt tydlig i min kommunikation, att jag fördelade ordet, att mina bilder i presentationen stärktes av det jag sade. Men det hon lade märke till var att jag ibland använde vissa andra ord för att förklara begrepp än vad hon gjorde när hon undervisade samma studenter, att jag använde vissa andra metaforer än henne och så vidare. Det som var intressant var att det just vid dessa tillfällen märktes att studenterna tog tid på sig, hade funderingar, undrade saker. Detta var något som stod ut jämfört med andra kurser då det där istället är en styrka att vi förklarar på lite olika sätt så att studenterna får syn på begrepp från olika perspektiv, medan det här istället blev en svårighet, en språksvårighet som påverkade kommunikationen på ett sätt som ingen av oss tidigare tänkt på. Det som togs fram som en möjlig Aktion blev således förslaget att titta på varandras bildspel/presentationer samt planera mer gemensamt för att välja ut viktiga nyckelbegrepp som skulle förklaras med likande terminologi, samt vissa gemensamma exempel som vi skulle kunna återkoppla till för att studenterna skulle få en stabil förståelsegrund att bygga vidare från.

Vid min auskultation av Monica slog det mig som vid tidigare tillfällen hur oerhört nyttigt det är att titta på varandra och observera något specifikt som man sedan diskuterar tillsammans. För tydligare detaljer av detta tillfälle se Monicas aktionsforskningsblogg.

Det jag verkligen påtala är att auskultera hos varandra är helt klart något vi borde göra oftare. Dels att auskultera hos någon annan men även ha någon som auskulterar hos en själv, då de efterföljande samtalen är oerhört lärorika och givande.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar